______

Κυριακή 7 Απριλίου 2013

Την Αρχαία Πέλλα επισκέφτηκαν μαθητές του 6ου Γυμνασίου Τρικάλων







Μαθητές της περιβαλλοντικής ομάδας του 6ου Γυμνάσιου επισκέφθηκαν την Αρχαία Πέλλα και παρακολούθησαν το πρόγραμμα του ΚΠΕ Γιαννιτσών-Έδεσσας «Πελλαία χώρα: Ταξιδεύοντας στο παρελθόν σχεδιάζουμε το μέλλον μας».
Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε στo πλαίσιo προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που υλοποιείται τον παρόν διδακτικό έτος στο σχολείο με τη συμμετοχή των  μαθητών της Β΄ τάξης και έχει ως με θέμα «Μνημεία και ιστορικοί τόποι των Τρικάλων : ανιχνεύοντας το παρελθόν της πόλης μας»...


Τους μαθητές συνόδευσαν στην επίσκεψή τους η συντονίστρια του προγράμματος Κων/να Πλεσιώτη, και οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί Ιωάννης Μιχάλης, διευθυντής του 6ου Γυμνασίου, και Παρασκευή Παππά.
Στα τέλη του 4ου αι. π.Χ. η Πέλλα, μία μικρή πόλη στις ακτές του Θερμαϊκού κόλπου, έγινε πρωτεύουσα του μακεδονικού κράτους αντικαθιστώντας τις Αιγές, και σύντομα εξελίχθηκε στο σημαντικότερο πολιτικό, οικονομικό και πολιτιστικό κέντρο όλης της Ελλάδας. Εκεί είδε το φως στα 382 ο Φίλιππος ο Β΄ και στα 356 ο γιος του, ο Αλέξανδρος, το πιο λαμπρό τέκνο που γέννησε η Μακεδονία. Η εποχή όμως της μεγάλης ακμής για την Πέλλα ήταν στα χρόνια  των  Διαδόχων, όταν γύρισαν οι βετεράνοι της περσικής εκστρατείας, φέρνοντας μαζί τους αμύθητους θησαυρούς.
Οι ανασκαφές που έγιναν στην περιοχή έφεραν στο φως μια πόλη σπουδαία και άρτια οργανωμένη με ένα ορθολογιστικό και λειτουργικό σύστημα δόμησης και εξελιγμένα συστήματα ύδρευσης, αποχέτευσης και μεταφορών. Από τη μελέτη του οικισμού της αρχαίας Πέλλας προκύπτει ότι οι κάτοικοί της απολάμβαναν υψηλή ποιότητα ζωής που ήταν αποτέλεσμα του ορθού προσανατολισμού και πολεοδομικού σχεδιασμού, της ύπαρξης κοινόχρηστων χώρων, υποδομών και δικτύων πρωτοποριακών για την εποχή.
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος «Πελλαία χώρα», οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να μελετήσουν:


-τον  πολεοδομικός σχεδιασμός της πόλης (δημόσια κτίρια, ιδιωτικές κατοικίες, δρόμοι, εμπορικά και διοικητικά κέντρα)
- τις βασικές αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής που εφαρμόζονταν τότε
- τα υλικά δόμησης
- τα δίκτυα μεταφοράς, ύδρευσης και αποχέτευσης.

Παράλληλα, μέσα από διάφορες δραστηριότητες στο χώρο του Μουσείου της Αρχαίας Πέλλας τα παιδιά ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα που αφορούν στις αρχές της βιωσιμότητας και της αειφορίας που διέπνεαν τις ανθρώπινες δραστηριότητες της εποχής εκείνης και συγχρόνως έγινε προσπάθεια να διερευνηθούν και να εφαρμοστούν οι αρχές αυτές στη σημερινή εποχή. Μάλιστα, μετά από διάλογο και προβληματισμό ανατέθηκε στους μαθητές να σχεδιάσουνε μια ιδανική πόλη σύμφωνα με τα συμπεράσματα της προηγηθείσας συζήτησης.
Οι μαθητές εργαζόμενοι σε ομάδες επέδειξαν ζήλο και φαντασία και προσπάθησαν να εφαρμόσουν στην πράξη τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού και της δόμησης κτιρίων υπό το πρίσμα της αειφορίας. Στο τέλος κάθε ομάδα παρουσίασε το δικό της πολεοδομικό σχέδιο, που διέπονταν από το σεβασμό προς τον άνθρωπο και προς το περιβάλλον.
Μετά τη λήξη του προγράμματος η εκπαιδευτική εκδρομή συνεχίστηκε με μια σύντομη επίσκεψη στην παρακείμενη πόλη της Έδεσσας και στους περίφημους καταρράκτες της, ενός μοναδικού κάλους μνημείου της φύσης. Εκεί οι μαθητές θαυμάσανε τον μεγάλο Καταρράκτη "Κάρανο" με το νερό να πέφτει από ύψος 70 περίπου μέτρων, τον διπλό καταρράκτη, την πλούσια βλάστηση αλλά και το σπήλαιο κάτω από τον βράχο.
Κλείνοντας, οφείλουμε να τονίσουμε ότι η πραγματοποίηση της παρούσας επίσκεψης δεν θα ήταν δυνατή χωρίς την συμβολή και την καθοδήγηση της Ε. Τζότζιου, υπεύθυνης της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης B/Bάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Τρικάλων, την οποία και ευχαριστούμε θερμά. Συγχαρητήρια αξίζουν επίσης και στην παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ Έδεσσας- Γιαννιτσών για την επιστημονική κατάρτιση και την άψογη την φιλοξενία της.










Ιωαννίδης  Αχιλλέας  -  Αρθρογράφος   



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εδώ σχολιάζεις εσύ!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...